Superfood til grillen – Sådan gør du din næste grillaften både sund og velsmagende

0
176

Findes der noget bedre end en sommeraften i grillens tegn? Frisk luft, venner, familie, solen og selvfølgelig alle de hamrende lækre retter som du kan lave på grillen.

Det eneste, der i mine øjne kan gøre én sådan aften endnu bedre, ville da være, hvis du tilføjede lækre friske, sprøde ingredienser, med store sundhedsmæssige fordele.

Hvor mange gange har du f.eks. ikke stået til en grillaften og indset at det er den helt sædvanlige menu – hotdogs, hamburgere og tomatsalat?

For de fleste er svaret ”flere gange end man kan tælle til”. Hvis du kan svare det samme, så læs med her, hvor du får mine anbefalinger for, hvordan du kan tilføre mange nye smage til grillbuffeten, som er supersunde og samtidig går godt til det klassiske grillbord.

Hvad er superfood?

Superfoods er defineret ved at være råvarer, der er rige på næringsstoffer, som vores krop har godt af. For at nævne et par eksempler er blåbær, laks, kål og nødder alle sammen kategoriseret som superfoods. Overordnet set gælder det madvarer, som indeholder en bred vifte af næringsstoffer, antioxidanter og vitaminer, som bl.a. hjælper til at bekæmpe cancer, modvirke hjertesygdomme, modvirke diabetes og afhjælpe fordøjelsesproblemer.

Med alle disse sundhedsmæssige fordele – og gode smag – er det en drøngod idé at prøve at gøre det til en del af sin grillmiddag. Og, jeg lover at dine gæster vil blive positivt overraskede over tilføjelsen til grill-buffeten.

Grill dine fisk og skaldyr

Rigtig mange tænker at en grill er lig med svine- eller oksekød. Det er selvfølgelig også superlækkert, og vi argumenterer ikke for at du burde droppe klassikerne helt. Men, hvis du er vild med den smag dit kød får fra grillen, vil du med garanti også elske en grillet fisk eller en rejer.

Fisk og skaldyr er kendt for at indeholde mange næringsrige olier. Selv for folk, der spiser meget fisk og skaldyr, men ikke nødvendigvis spiser sundt i andre sammenhænge, har fisk og skaldyr vist sig at være en medvirkende faktor til at mindske risikoen for hjerteanfald– og slag.

Samtidig er det bevist at par, der spiser meget fisk, har større chance for at blive gravide end dem der ikke gør. Så hvis din næste grillmiddag er en date-night, er det heller ikke nogen dårlig anbefaling.

Hvis du mangler mere inspiration til middagen til din næste date, så få inspiration lige her.

Grill de grøntsager

En ting, der tit og ofte bliver negligeret, når det kommer til grillmiddagen, er grøntsagerne. Som nævnt er salatklassikeren en god gammel tomatsalat. Den er nem og lave, og kan slås sammen i god tid inden gæsterne ankommer, så du kan koncentrere dig om kødet.

Det er selvfølgelig godt, at der er tænkt på det grønne, men du kan altså gøre det en del mere spændende end det, for der er masser af rigtig sunde grøntsager, der egner sig perfekt til et par minutter på grillen.

Du kan grille både portobellosvampe, auberginer, zucchini og peberfrugter og mange flere. Alt sammen grøntsager, som kan ligge på en grillrist og suge den gode smag til sig, og dermed gå rigtig godt som garniture til dine store saftige bøffer!

Superfood garniture

Med grøntsager som tilbehør er du et godt stykke af vejen mod, at lave den perfekte grillmiddag. Men, det er ikke sikkert at alle dine gæster er vilde med grillede grøntsager – jeg var f.eks. ikke den store fan af noget grønt (eller sundt) indtil jeg fyldte 15-16 år… Derfor kan det være værd at overveje, om der skal andet garniture til bøfferne end grøntsager.

Her er der heldigvis også nogle varme anbefalinger, som kan nyskabe grillmiddagen og agere gode alternativer for de gamle travere.

De to bedste forslag, som altid har taget kegler, hvor jeg har spist dem eller serveret dem er søde kartofler og majskolber.

Majskolben er selvfølgelig en god gammel kending på grillen – men den kan gøres endnu mere ”super”, hvis du lige smører den med en gang kokosnøddesmør inden du griller den.

Søde kartofler er et perfekt alternativ til pomfritterne. De smager godt, men skal f.eks. ikke bruge ligeså meget salt som almindelige fritter, samtidig med at de indeholder meget sunde olier og gode kulhydrater.

Hvis du ikke er den store madlavningsentusiast, kan du heldigvis sagtens få al den næring, som vi her forbinder med superfoods. Med kosttilskud fra Life Extension kan du få tilskud af forskellig art, som gør din krop glad for dig, og dit liv længere.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here